czy krakow zyje w swieto zmarlych?
Immona
2004-10-27 19:55:27 UTC
Chce sie wybrac do Krakowa w celach turystyczno-rozrywkowych. Najblizsza
okazja to przedluzony weekend 30 X - 1XI. Wiem, ze sa miasta, w ktorych 1XI
zycie klubowe zamiera i wszystko jest zamkniete i takie, w ktorych nikt sie
nie przejmuje. Jak jest w Krakowie? Jest gdzie sie bawic w Halloween? Muzea
otwarte? Knajpy dzialaja? Warto przyjezdzac w takim terminie?

I.
mariposa doux
2004-10-27 20:23:46 UTC
Post by Immona
Chce sie wybrac do Krakowa w celach turystyczno-rozrywkowych. Najblizsza
okazja to przedluzony weekend 30 X - 1XI.
Iscie "rozrywkowy" okres ;]
--
Forum dyskusyjne - Fantasy, Science-Fiction .... http://tiny.pl/fz9
Koniec Miesiaca w SF: Wrzesien'04 .............. http://tiny.pl/ddb
Max Payne 2: The Fall of Max Payne ............. http://tiny.pl/dk6
Sikoriusz I Wielki
2004-10-27 21:54:25 UTC
Post by Immona
Jak jest w Krakowie? Jest gdzie sie bawic w Halloween?
Co to jest Halloween?
Michał
Szymon Soko³owski
2004-10-27 21:53:38 UTC
zajebisty temat...

prawie jak z kawalu pozegnania lekarzy...

(dla przypomnienia)
okulista -> do zobaczenia
laryngolog -> do uslyszenia
ginekolog -> jeszcze do pani zajrze...
matryc
2004-10-27 23:44:17 UTC
Post by Sikoriusz I Wielki
Post by Immona
Jak jest w Krakowie? Jest gdzie sie bawic w Halloween?
Co to jest Halloween?
my są już hamerykany... :(
matryc
Rafal Dziedzic
2004-10-28 04:57:25 UTC
A co to jest "swieto zmarlych"?

Ignorancja ingorancją... ale troszke logicznego myslenia nie zaszkodzi...

Pozdrawiam
Rafal
Radomir Szaraniec
2004-10-28 07:14:03 UTC
Post by Immona
[...]
Halloween? Święto zmarłych? Nie wiem jak u innych mieszkańców Krakowa,
ale u mnie w domu mówi się o: Wszystkich Świętych [ 1.XI ] i Dniu
Zadusznym [ 2.XI ].

Nie wiem jak z klubami, ale 1.XI nawet nie masz co liczyć na otwarte
muzea. Większość sklepów pozamykana. Jakieś knajpy zapewne będą otwarte.
Przy czym: miasto będzie zaczopowane w pewnych newralgicznych punktach [
np. okolice Cmentarza Rakowickiego ], a transport publiczny będzie
jeździł jak w niedzielę i święta.

Może lepszym terminem jest 11.XI-14.XI? Dłużej, a w piątek i w sobotę na
pewno się wybawisz w klubach.

rmszar
mariposa doux
2004-10-28 07:34:29 UTC
Post by Sikoriusz I Wielki
Post by Immona
Jak jest w Krakowie? Jest gdzie sie bawic w Halloween?
Co to jest Halloween?
To chyba takie nowe swieto telekomunikacji

;)
kisor
2004-10-28 08:15:24 UTC
nie wiem co sie dzieje, ale na pewno pewne kluby robia imprezy halo³inowe.
sam jestem ciekawy gdzie :)
kisor
Immona
2004-10-28 08:22:32 UTC
Post by Immona
[...]
Halloween? Šwiêto zmar³ych? Nie wiem jak u innych mieszkañców Krakowa,
ale u mnie w domu mówi siê o: Wszystkich Šwiêtych [ 1.XI ] i Dniu
Zadusznym [ 2.XI ].
Przepraszam, jestem z tej zeswiecczonej czesci spoleczenstwa, ktora tylko
kojarzy, ze na poczatku listopada dokonuje sie rytualow odwiedzania
nekropolii ;)
Nie wiem jak z klubami, ale 1.XI nawet nie masz co liczyæ na otwarte
muzea. Wiêkszo¶æ sklepów pozamykana. Jakie¶ knajpy zapewne bêd± otwarte.
Przy czym: miasto bêdzie zaczopowane w pewnych newralgicznych punktach [
np. okolice Cmentarza Rakowickiego ], a transport publiczny bêdzie
jeŒdzi³ jak w niedzielê i ¶wiêta.
Mo¿e lepszym terminem jest 11.XI-14.XI? D³u¿ej, a w pi±tek i w sobotê na
pewno siê wybawisz w klubach.
Wtedy jade gdzie indziej. Wiekszosc weekendow mam zajetych, a zdarzylo mi
sie wygrac noclegi w pewnym krakowskim hotelu do wykorzystania do konca roku
w dowolnym terminie i stad ten pomysl. Mowiac "kluby" nie mam na mysli
dyskotek i innych przybytkow s/d/r'n'r - chodzi o jakies mile puby o
ciekawym wystroju, gdzie mozna odpoczywac saczac sobie piwo do czwartej nad
ranem i prowadzac dyskusje, i zeby jesc tez cos dawali, nawet o trzeciej w
nocy. Jakby jeszcze byly tam miejsca na tyle jasno oswietlone, zeby moc
prowadzic dyskusje nad tekstem drukowanym, to juz bylby raj. Jesli mi
powiecie, ze takie miejsca sa otwarte w te dni (i jeszcze dacie jakies
namiary), to przyjezdzam, bo powloczyc sie po centrum moge i bez wchodzenia
do muzeow. W moim rodzimym miescie przemysl rozrywkowy jest dosc niewrazliwy
na swieta religijne, ale przezywalam juz zaskoczenia, wiec badam teren przed
wyruszeniem :)

Dziekuje za odpowiedz nie ograniczona do rozwazan nad moja ignorancja w
kwestii nazewnictwa swiat :)

I.
S³oniu
2004-10-28 08:46:05 UTC
Post by Immona
[...]
I s³usznie
Czê¶æ lokali bêdzie otwarta.
Czê¶æ organizuje imprezki typu "przebierz siê to wstêp gratis".
Ale ludzi imprezowych bêdzie ma³o.
Wiêkszo¶æ studentów i ludno¶ci nap³ywowej pojedzie w rodzinne strony.
Przyjedzie mnóstwo ludzi, którzy nie pójd± do lokali tylko na groby.
Z do¶wiadczenia wiem, ¿e jest to jeden ze spokojniejszych weekendów w
Krakowie.
My¶lê rzecz jasna o ruchu w knajpach.
W sam raz ¿eby posiedzieæ w pustym barze i pogadaæ z barmanem do rana.
Sn
sisterka
2004-10-28 09:23:58 UTC
Post by Sikoriusz I Wielki
Post by Immona
Jak jest w Krakowie? Jest gdzie sie bawic w Halloween?
Co to jest Halloween?
my s? ju? hamerykany... :(
.. poszukaj na stronach pogodzinach.krakow.pl .. ja ide chyba na disco
Radomir Szaraniec
2004-10-28 09:29:14 UTC
Post by Immona
Przepraszam, jestem z tej zeswiecczonej czesci spoleczenstwa, ktora tylko
kojarzy, ze na poczatku listopada dokonuje sie rytualow odwiedzania
nekropolii ;)
W moim, jak najbardziej świeckim, kalendarzu, pod datą 1.XI widnieje:
"Wszystkich Świętych", a pod datą 2.XI: "Zaduszki". Żadnych haloweenów
czy świąt zmarłych nie ma. Ale to detal. ;)
Post by Immona
[...]
Skoro tak... :)
Post by Immona
[...]
Hmmmmm... Myślę, że znajdziesz coś dla siebie. Jak nie w okolicach
Rynku, to pewnie na Kazimierzu. Alchemia na pl. Nowym chyba będzie
otwarta, z tym że tam z jasnym oświetleniem krucho i muzyka, jak dla
mnie, ciut za głośno leci. Ale za to już, też na pl. Nowym, np. w Les
Coleurs stoją lapmki na stolikach... i coś do żarełka można zamówić...
Tylko czy będą mieli otwarte?

Połowa Rynku jest nieciekawie rozkopana, ale akurat mamy znów "mgliste
dni", więc jeślibyś się wybrała na Planty np. między 6-7 rano, to możesz
zobaczyć widok a la Wyspiański.
Post by Immona
Dziekuje za odpowiedz nie ograniczona do rozwazan nad moja ignorancja w
kwestii nazewnictwa swiat :)
Potraktuj te posty jako "edukacyjne". ;)

rmszar
Immona
2004-10-28 10:35:43 UTC
Post by Immona
Przepraszam, jestem z tej zeswiecczonej czesci spoleczenstwa, ktora tylko
kojarzy, ze na poczatku listopada dokonuje sie rytualow odwiedzania
nekropolii ;)
"Wszystkich Šwiêtych", a pod dat± 2.XI: "Zaduszki". ¯adnych haloweenów
czy ¶wi±t zmar³ych nie ma. Ale to detal. ;)
Obie te nazwy sa nazwami swiat religijnych (swieci, dusze). Kolokwialnie i
potocznie mowi sie zbiorowo na te dwa dni "swieto zmarlych", przynajmniej tu
we Wrocku. A Kosciol umiescil te swieta tak w kalendarzu, poniewaz za
wczesniejszych poganskich czasow w wielu kulturach obchodzono w ten dzien
wlasnie rozne odmiany "swieta zmarlych". Ale rozwijanie tego watku byloby
chyba OT. Mam nauczke, ze nie mozna przesadzac z copy w temacie posta :D bo
mozna musiec sie potem tlumaczyc.
Hmmmmm... My¶lê, ¿e znajdziesz co¶ dla siebie. Jak nie w okolicach
Rynku, to pewnie na Kazimierzu. Alchemia na pl. Nowym chyba bêdzie
otwarta, z tym ¿e tam z jasnym o¶wietleniem krucho i muzyka, jak dla
mnie, ciut za g³o¶no leci. Ale za to ju¿, te¿ na pl. Nowym, np. w Les
Coleurs stoj± lapmki na stolikach... i co¶ do ¿are³ka mo¿na zamówiæ...
Tylko czy bêd± mieli otwarte?
Oto jest pytanie :) Dziekuje za wszelkie info - mam teraz material, zeby sie
zastanowic i podjac decyzje :)

I.
Radomir Szaraniec
2004-10-28 11:38:51 UTC
Post by Immona
[...]
Wszystko to prawda. Nie zmienia to jednak faktu, że mimo iż Kościół
zrobił podobny manewr przy okazji Bożego Narodzenia, umiejscawiając je w
okolicy zmiowego przesilenia, które w wielu religiach i wierzeniach
niechrześcijańskich wiązało się z kultem słońca, bogów słońca itp.,
mówimy o Bożym Narodzeniu właśnie, a nie o "święcie słońca". Stąd też
nie mamy "święta zmarłych", a Wszystkich Świętych i nie mamy Haloween, a
Zaduszki czy, dawniej, Dziady.

Że to jest OT? Who cares? ;)
Post by Immona
Oto jest pytanie :) Dziekuje za wszelkie info - mam teraz material, zeby sie
zastanowic i podjac decyzje :)
Zdaje się, że np. na krakow.naszemiasto.pl jest wyszukiwarka imprez,
spis pubów, klubó itp. z adresami i telefonami oraz opisem, może tam
uzyskasz lepsze info?

rmszar
Nazon
2004-10-28 12:33:18 UTC
Dnia Thu, 28 Oct 2004 10:46:02 +0200, Słoniu
W sam raz zeby posiedziec w pustym barze i pogadac z barmanem do rana.
Tak... tylko że takich barżw/pubżw gdzie barmani siedzą do czasu aż
ostatni klient wyjdzie jest coraz mniej...
Nazon
Immona
2004-10-28 12:40:20 UTC
Post by Immona
[...]
Wszystko to prawda. Nie zmienia to jednak faktu, ¿e mimo i¿ Ko¶ció³
zrobi³ podobny manewr przy okazji Bo¿ego Narodzenia, umiejscawiaj±c je w
okolicy zmiowego przesilenia, które w wielu religiach i wierzeniach
niechrze¶cijañskich wi±za³o siê z kultem s³oñca, bogów s³oñca itp.,
mówimy o Bo¿ym Narodzeniu w³a¶nie, a nie o "¶wiêcie s³oñca". St±d te¿
nie mamy "¶wiêta zmar³ych", a Wszystkich Šwiêtych i nie mamy Haloween, a
Zaduszki czy, dawniej, Dziady.
¯e to jest OT? Who cares? ;)
No dobrze :) (Nudzisz sie?)

Wsrod wszystkich swiat katolickich, ktore zastapily dawne poganskie,
najwieksza zbieznosc tematyczna jest wlasnie w tym przypadku. O ile zimowe
przesilenie to bylo swieto "narodzin/powrotu/zwyciestwa boga-slonca" i
skojarzenie tego z narodzinami Jezusa wymagalo pewnej kreatywnosci, to w
omawianym przez nas przypadku w centrum pozostaje to samo: zmarli. W jeden
dzien swieci, w drugi cala reszta, ale wszyscy niezywi, a glowny rytual to
odwiedzenie cmentarzy i zlozenie symbolicznych darow na grobach (znicze,
kwiaty).

Poganie tez nie nazywali tego "swieto zmarlych", tylko Samhain albo inaczej.
"Swieto zmarlych" to potoczne okreslenie okresu swiatecznego, podczas
ktorego w centrum uwagi pozostaja zmarli i pamiec o nich, a czy to sie
dzieje po katolicku, amerykansku czy pogansku jest drugorzedne, gdy chodzi
nam o jednoznaczne okreslenie czasu w kalendarzu, a nie religijne dywagacje.
Prawie kazda kultura ma swoje swieto zmarlych i jakos je nazywa, co nie
zmienia faktu, ze znaczeniowo jest to po prostu swieto zmarlych. Nie wiem,
czemu uzycie tego okreslenia na tej grupie wywolalo tyle sprostowan. :)
Niczyich uczuc religijnych na pewno nie chcialam urazic.

I.
GraHrabia
2004-10-28 13:29:15 UTC
Post by kisor
nie wiem co sie dzieje, ale na pewno pewne kluby robia imprezy halo³inowe.
sam jestem ciekawy gdzie :)
kisor
i ja tez, i ja tez - wiec jak ktos ma do napisania cos madrego, to niech
napisze - inni niech sie lepiej nie odzywaja - zbesztaliscie laske - badz
co badz GOSCIA, ze az wstyd
pozdrawiam Immone

GH
Radomir Szaraniec
2004-10-29 07:22:54 UTC
Post by Immona
No dobrze :) (Nudzisz sie?)
Nigdy się nie nudzę. Zawsze znajdę sobie coś do zrobienia/przeczytania
lub kogoś do rozmowy. ;)
Post by Immona
[...]
Poza obrzędami ludycznymi [ zapalenie znicza czy złożenie kwiatów na
grobie ] jest jeszcze warstwa mistyczna- modły za zmarłych,
przypomnienie o własnej marności, zaduma nad tym, co będzie po śmierci.
Post by Immona
Poganie tez nie nazywali tego "swieto zmarlych", tylko Samhain albo inaczej.
Celtowie, gwoli ścisłości. Jeszcze gwoli ścisłości: "święto zmarłych" to
nie tyle Samhain, co Fleadh nan Mairbh, odbywane 31 października, w
wigilię pierwszego dnia Samhain [ i stąd Anglicy, a potem Amerykanie,
mają Halloween ]. Tak po prawdzie, to Samhain było kilkudniowym świętem,
związanym z początkiem roku celtyckiego, nadejściem zimy, "zaśnięciem
ziemi", zebraniem plonów i zgromadzeniem zapasów. Oczywiście nie
uwzględniłem różnych lokalnych innowacji ludów celtyckich, ani rozwoju
symboliki tego święta w czasie.
Post by Immona
[...]
Jeśli już mówimy o kalendarzu, to napisałem Ci, że w moim kalendarzu mam
tylko Wszystkich Świętych i Zaduszki. Dlaczego? Bowiem żyję w Polsce, w
XXI w., a nie np. w USA. Nie jestem zwolennikiem amerykanizowania
wszystkiego, ani tym bardziej użycia "potocznych nazw" tam, gdzie
istnieją właściwe naszemy kręgowi kultury nazwy.
Post by Immona
[...]
W tym właśnie sęk- nasza kultura ma swoją nazwę. Warto jej używać. Jeśli
jeden desygnat ma wiele nazw, to chyba lepiej używać tej najbardziej
adekwatnej, m. in. ze względu na to, że wywodzi się z danego kręgu
kulturowego. I chyba tylko o to chodziło [ a przynajmniej mi tylko o to
chodziło ], a nie o jakieś urażone uczucia religijne. Bo i czym tu było
co urażać? ;)

rmszar
AsiaS
2004-10-29 07:27:39 UTC
Użytkownik "Radomir Szaraniec"
Post by Radomir Szaraniec
istnieją właściwe naszemy kręgowi kultury nazwy.
Waszemu kręgowi. Pamiętaj, że to święto chrześcijańskie, nie świeckie.
Post by Radomir Szaraniec
W tym właśnie sęk- nasza kultura ma swoją nazwę. Warto jej używać.
Warto jej używać, kiedy ma się na myśli obrzędy religijne.
Jeśli ma się na myśli uniwersalny dla większości krajów pierwszy dzień
listopada, obchodzony takze przez swieckich w celu upamiętnienia
zmarłych - z powodzeniem można używać uniwersalnej dla większości
krajów nazwy "święto zmarłych". Dodając, ze w innych krajach jest
to oficjalna nazwa tego święta. Powtorze raz jeszcze: podane przez Ciebie
nazewnictwo warto przywoływać w kontekstach obrzędów _religijnych_.
Post by Radomir Szaraniec
jeden desygnat ma wiele nazw, to chyba lepiej używać tej najbardziej
adekwatnej
Dokladnie tak.
AsiaS
*Prawdziwa mądrość nie opuszcza głowy*